צרו קשר לייעוץ חינם

    הורים רבים בעידן הנוכחי מוגדרים על פי החוק הישראלי כהורים עצמאיים (בעבר, חד הוריים). במסגרת הכרתה בקשיים העשויים להיווצר במסגרת הורות כזו, המדינה מעוניינת לסייע לאותם הורים באמצעות ביטוח לאומי ומס הכנסה.

    בשנת 2014 השתנה המושג "הורה במשפחה חד הורית" ל"הורה עצמאי" בחוק. הורה עצמאי הינו תושב ישראל, אשר איננו נשוי או אין לו אדם המוכר בציבור כבן זוגו וכמובן, בהחזקתו ילד אשר מתחת לגיל 18. החוק מגדיר מקרים נוספים בהם הורה ייחשב להורה עצמאי, כגון הורה אשר חי בנפרד מבן זוגו תקופה של שנתיים או יותר ופתח בתהליך של גירושין על פי דין של שנתיים לפחות. החוג מגדיר גם אישה עגונה מזה שנתיים כהורה עצמאי. קיימות הגדרות נוספות לאישה החיה במקלט לנשים נפגעות אלימות, עולה חדש ועוד.

    נושא המזונות, במקרה של חוסר תשלום מצד ההורה

    ככלל, בתי המשפט נוהגים לפסוק משונות המתחלקים ל-3 סוגים, אולם לרוב המושג מתייחס למזונות ילדים או למזונות אישה. אולם, קיימים מקרים בהם אישה או ילד אינם מקבלים את המזונות המגיעים להם מן החייב ולכן זכאים בתנאים מסוימים לדמי מזונות מן הביטוח הלאומי. סכום קצבת המזונות יהיה הסכום אשר נקבע על פי דין, או הסכום הנפסק לאישה ולילד (על פי הנמוך מבין השניים). חשוב לציין כי קיימים מקרים בהם האישההגבר לא יקבלו את המזונות מביטוח לאומי, כגון מקרים בהם האישההגבר מקבלים הכנסה מסוימת מ"גמלה מחליפת שכר", או שהם מקבלים הכנסה מסוימת ממה שמכונה "לא עבודה" וכו'.

    קבלת נקודות זיכוי ממס לגבר, אישה, גרוש, גרושה עבור גידול הילדים

    הורה גרוש, או חי בנפרד מן ההורה השני אשר מגדל את הילדים זכאי לנקודת זיכוי אחת ממס הכנסה, אשר שוויה בשנת 2017 היא 2,580 ₪ לשנה. במידה וההורה השני משתתף בכלכלת הילדים, הוא יהיה זכאי לנקודת זיכוי אחת או חלק ממנה, בהתאם לחלקו. לשם מימוש הזכות, על שכירים למלא את טופס 101 ולמסור אותו לידי המעסיק לפני תום שנת המס. על עצמאיים למלא את טופס 1301 בסוף שנת המס. לטפסים הללו יש לצרף אישורים מתאימים, כגון פסק דין מענייני משפחה או פירוט חשבון בנק המוכיח תשלום מזונות וכו'.

    צרו קשר לייעוץ חינם

      כתיבת תגובה