צרו קשר לייעוץ חינם

    מחלת מקצוע

    מחלת עבודה, או מחלת מקצוע, היא מצב שבו עובד סובל ממחלה שנגרמת באופן ישיר מעבודתו או מעיסוקו, כתוצאה של חשיפה מתמשכת לגורם מזיק בעבודה. על מחלת העבודה להיות מוגדרת כמחלת מקצוע על -ידי המוסד לביטוח הלאומי, לפי התקנות שהוא קבע.

    מחלת מקצוע, היא מצב שהתרחש בצורה הדרגתית, בשונה מתאונת עבודה, שמתרחשת בעקבות מקרה חד-פעמי, שאפשר להגדיר לו זמן ומקום, לדוגמא: אדם נפל בעבודה ונגרם לו נזק בגב.

    הרשימה של מחלות המקצוע המצויה בתקנות של המוסד לביטוח לאומי היא רשימה סגורה, אבל, ישנם מספר תקדימים בנושא, שניתנו על ידי בית הדין לעבודה, אשר אושרו בהם מחלות כמחלות מקצוע למרות שהן לא נמצאו ברשימה כמחלות מקצוע.

    עובד אשר נפגע ממחלת מקצוע זכאי להטבות ולזכויות מהמוסד לביטוח לאומי וכן ממס הכנסה.

    הזכויות שמעניקה המדינה לנפגעי מחלת מקצוע, נועדו לסייע בשיקומם. המדינה היא האחראית להעניק לעובד שנפגע ממחלת מקצוע את זכויותיו, על-ידי הגוף הממונה על מימושן שהוא המוסד לביטוח לאומי.

    כדי למנוע מחלות מקצוע המעסיק מחויב לפעול בשלושה תחומים :

    • פיקוח על הגורמים המזיקים.
    • אחריות לתנאים סביבתיים הולמים.
    • הקפדה על כשירות העובד.

    במקומות עבודה שבהם העובדים חשופים לגורמים כימיים, ביולוגיים, פיזיקאליים, מכאניים ,ופיזיולוגיים, שעלולים לגרום נזק, חייב המעסיק להזמין מעבדה מוסמכת שתבצע בדיקות ומדידות של רמת החשיפה לגורמים אלו, על מנת לקבוע את רמת הסיכון, ולתת המלצות לגבי אמצעים למיגור הסכנה.

    חשוב שהמעסיק יבטיח שבסביבת העבודה לא יהיה שום שימוש בחומרים מסרטנים שאסורים לשימוש במדינה.

    המעסיק חייב גם כן, לדאוג לתנאים הולמים בסביבת העבודה, כגון תהליכי עבודה וייצור לא מסוכנים, ותנאים גיאוגרפיים ואקלימיים תקינים ולא מזיקים לעובדים.

    חשד למחלת מקצוע

    כאשר יש חשד לכך שמחלתו של אדם נגרמה בעקבות תנאי עבודתו, צריך לפעול לפי ההנחיות הבאות :

    • יש לדווח על חשד זה למפקח העבודה האזורי, ולהודיע לרופא המחוזי של משרד הבריאות. 
    • צריך לדווח לממונה על הבטיחות במקום העבודה, שיבצע חקירה בנושא התלונה.
    • חקירה על -ידי אגף הפיקוח על העבודה.

    על העובד שחלה במחלת מקצוע לדווח על כך למוסד לביטוח לאומי כדי שיוכל למשש את הזכאות להטבות והזכויות שמגיעות לו על פי החוק ,והוא יצרך לעבור בדיקה על ידי רופא תעסוקתי כדי לקבוע את מצבו, ואת ההגבלות העתידיות בגין המחלה.

    לפי סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי תשנ"ה 1995 של פגיעה בעבודה, מחלת מקצוע היא מחלה שפרצה עקב עבודה שבוצעה במקום העבודה או מטעמם מקום העבודה.

    ההגדרה של המנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית של משרד הכלכלה, מחלת מקצוע היא מחלה שמתפרצת כתוצאה משהייה ממושכת בסביבת עבודה שנוכחים בה גורמים כימיים, ביולוגיים, פיזיולוגיים ואחרים.

    החשיפה החוזרת והממושכת לגורמים מזיקים אלה בזמן העבודה היא יוצרת את מחלת המקצוע.

    מחלות המקצוע:

    המחלות הכי נפוצות הן מחלות עצמות, עור, ,שלד ושרירים, מחלות בדרכי הנשימה, הפרעות שמיעה וראייה, בנוסף לסוגי סרטן שונים. תופעות אלו נובעות מחשיפה ארוכה לרעלים ולקרינה, ותנאי עבודה שמזיקים לאדם.
       
    אפשר לעיין ברשימת מחלות המקצוע שיש לדווח עליהן למפקח עבודה אזורי, בפקודת התאונות ומחלות משלוח היד 1945.

    הרשימה כוללת 6 סוגי מחלות מקצוע:

    • מחלות שנגרמות כתוצאה מהרעלה מחומרים שונים.
    • מחלות שנגרמות מגורמים כימיים.
    • סרטנים וגידולים מקצועיים שנגרמו מחומרים כימיים.
    • מחלות המקצוע הנגרמות עקב גורמים פיזיקאליים ומכאניים.
    • מחלות הנגרמות מגורמים ביולוגיים.
    • מחלות המקצוע הנובעות מאבק צמחי.

    מרפאה תעסוקתית וטיפול רפואי

    עובד שיש לו חשד להיות נפגע ממחלת מקצוע זכאי לפנות למרפאה תעסוקתית. מרפאה תעסוקתית היא הגורם הרפואי המוסמך והמומחה לאבחון מחלות מקצוע. המרפאות התעסוקתיות מופעלות בדרך כלל, על-ידי קופות החולים, והרופאים שעובדים בהן הם מומחים לאבחוני מחלות מקצוע.

    אם הרופא מאבחן מחלת מקצוע, הוא צריך לדווח על זאת למשרד העבודה.

    עובד שהוכר על ידי המוסד לביטוח לאומי כנפגע ממחלת מקצוע, יהינ זכאי לקבל טיפול רפואי חינם עבור הטיפולים שהוא זקוק להם עקב הפגיעה. הטיפולים הרפואיים בחינם מוענקים רק במסגרות של קופות החולים ולא במסגרות טיפולים רפואיים פרטיים, חוץ ממקרים מסוימים בהם ניתן לקבל טיפול רפואי במסגרות פרטיות בחינם. למשל : עזרה רפואית ראשונה ודחופה שאי אפשר לקבל באמצעות קופות החולים.

    המוסד לביטוח לאומי

    מחלות מקצוע מוכרות על-ידי המוסד לביטוח לאומי לפי החוק. כדי שמחלת העובד תוכר כמחלת מקצוע, יהיה עליו להוכיח שיש קשר ישיר בין המחלה ממנה הוא סובל לעבודה שהוא מבצע, או עיסוקו.

     הנפגע צריך להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי, ולצרף אליה את כל מסמכים רפואיים המוכיחים את מצבו הרפואי, ושמוכיחים שהמחלה נגרמה בעקבות תנאי עבודתו, ובכך אפשר לשלול את האפשרות שהמחלה נגרמה מסיבות טבעיות שלא קשורות לעבודה, שעלולות להיות קשורות לגילו או למצב רפואי אחר.

    אחרי הגשת התביעה, יוזמן העובד התובע לעמוד בפני ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי שתקבע אם הוא אכן זכאי, ותקבע לו אחוזי נכות ודרגת אי-כושר השתכרות.

    פטור ממס ממחלת מקצוע

    לעובד שנפגע ממחלת עבודה והוכר כבעל דרגת נכות גבוהה עשויה להיות זכאות לפטור מתשלום מס הכנסה, זאת בהתאם לתקרת הכנסה אשר מתעדכנת כל שנה.

    הזכאות לפטור ממס הכנסה מוענקת ומי שנקבעו לו אחוזי נכות רפואית בשיעור של 100% בגין מצב רפואי אחד, או אחוזי נכות רפואית מעל ל-90% שנגרמו ממספר בעיות רפואיות לתקופה העולה על 184 ימים. גם לבעלי תעודת עיוור תינתן זכאות פטור ממס.

    לצד הפטור מתשלום מס הכנסה על הכנסות עתידיות, יהיה אפשר גם כן לקבל החזר מס רטרואקטיבי לתקופה של עד שש שנים אחורה לשכירים. לעצמאיים יינתן החזר רטרואקטיבי עד שלוש שנים אחורה.

    צרו קשר לייעוץ חינם

      כתיבת תגובה